WHEN WILL 'THE CRISIS
02/12/11 - Books. The second chance
When will the crisis, writes Ivan Illich in 1973 in "The friendliness," must "be able to demonstrate that the dissolution of
mirage industry offers the opportunity to choose a mode of production
friendly and efficient. The preparation for this task is the cornerstone of a new
political practice. " Fortunately, the preparation to which Illich refers feeds
now have many experiences and elaboration, told in books of nonfiction and fiction, can not only call into question
il miraggio industriale e i suoi corollari [lo sviluppo, la crescita, il profitto a
tutti i costi, i consumi infiniti...] ma anche di delineare le possibili alternative. Pur tra limiti e
contraddizioni, a differenza di qualche anno fa, oggi è possibile studiare alcune vie di uscita dalla
società dei consumi, quella che Guido Viale chiama «La civiltà del riuso», che è anche il titolo al
suo ultimo libro [Laterza].Ciò che colpisce di questo interessante viaggio nel mondo dell'usato,
uno dei fulcri intorno ai quali costruire la civiltà del terzo millennio, sono i numerosi richiami di
romanzi nei quali gli autori raccontano il nostro rapporto complesso con gli oggetti. Viale riesce
to show that some literary texts helps you see deeper into the problems of everyday life
than economic analysis, social and philosophical. The first is a short text called introspective
guide written by Lydia Flem French entitled 'As I emptied the house of my parents
[Archinto 2005], in which the author recounts how, after the death of his parents, he
found to decide what to do objects left by her mother and father. Things made by
over the years, the author explains, "speak" to whom it was collected, stored and held for the recognition of objects
this seems more an invasion of intima delle persone.
«Come non sentirmi colpevole quando forzavo la loro intimità, entravo nella loro camera senza
bussare ? scrive Lydia Flem ?, svelavo le loro manie piccole e grandi, le loro eccentricità, le loro
ferite, facevo effrazione in lati della loro personalità che essi stessi forse neppure intravedevano e
che ora si rivelano impunemente al mio sguardo?». Ma è comunque il valore affettivo degli
oggetti lasciati a prendere il sopravvento: «Tra melanconia e amarezza, tristezza e dolore,
gratitudine e scoramento, pensai che ero stata fortunata ad aver visto i miei genitori invecchiare e
a poter adesso raccogliere degli oggetti che mi parlavano di loro».
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Illuminanti sono anche le citazioni tratte da «Il museo dell'innocenza» [Einaudi 2009], dello
scrittore turco Orhan Pamuk, premio Nobel per la letteratura nel 2006, in cui il protagonista del
romanzo, Kemal, cerca di trattenere, conservando gli oggetti come in un museo, i momenti più
belli vissuti insieme a F?sun, morta in un incidente d'auto dopo una difficile e tormentata storia
d'amore. Con questi e altri testi, tra cui «Le correzioni» di Jonathan Frenzen [Einaudi 2002],
«La discarica» di Paolo Tebaldi [E/O 1998], «Sulla felicità a oltranza» di Ugo Cornia [Sellerio
1999], «Il campo di grano sotto casa» di Antonio Onortati [Paper published in 2009] and others
Avenue reuse literary texts to show the potential of objects not visible
used, the relationship we have with things, and in many places as we often use objects already
used by others.
's book Viale, therefore, not merely to explain how the recovery is appropriate for those who give and those who
becomes owner of a property used because it reduces the removal of raw materials and production waste
[in this respect, the same Viale remember 'Zero waste', Bollati
Basic Books, 2008], promotes the hybridization of taste and create more jobs, but report different experiences
international, very different them, born after the reuse and recycling: the network
English Charity shops franchise Italian Market Ltd., through the Belgian and U.S. Ressources
Second Chance. Not missing, finally, the detailed account of how it might work a perfect
recycle, tied to a small area, and planned to overthrow the
report that each of us and the society as a whole have for the waste to produce
, in particular of objects which may have a second life. These souks
of sustainability, suggests Guido Viale should be divided into three areas: one for
selection of recyclable materials and workshops for repair [this
could include a conference room, party space, and we would suggest, a library and a library
], the latter is destined to split in the form of different materials may only
recycling, the third for resale. Ecocentrism such an approach, it can also become a powerful tool of welfare
municipal whether to take up all or some of these functions were
social organizations in accordance with local government. In short, no need to invent anything
to finally have the alphabet of the "civilization of reuse": the meeting between
knowledge, wrongly considered very noble but very widespread in society, and government Local
can be the first spark important.
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